'A Brand, to be successful, needs to engage the heart as well as the mind'
(Jeremy Bullmore, JWT London)

woensdag 27 februari 2008

Vakgoud 2007 - Beste printadvertenties 2007

En mijn persoonlijke top 3 (klik op de afbeelding voor een vergroting):














Zie voor de volledige lijst met nominaties:

dinsdag 12 februari 2008

Grolsch - Je hebt bier en je hebt Grolsch



Merk: Grolsch
Sinds: 1615

Herkomst: Grol (later Groenlo), Nederland

Herkomst naam: In de Gouden Eeuw was bier in Nederland de volksdrank bij uitstek. Het brouwen gebeurde door tal van ambachtelijke beroepsbrouwers, die vaak waren aangesloten bij een gerespecteerd Gilde. Eén van die brouwers was Peter Cuyper. In het Gelderse plaatsje Grol, het tegenwoordige Groenlo, maakte hij zich de brouwkunst meester in de uit 1615 stammende brouwerij van zijn schoonvader Willem Neerfeldt. Peter Cuyper bleek een waar natuurtalent. In 1676 werd hij dan ook benoemd tot Gildemeester over alle brouwers van Grol. Het bier uit Grol verwierf in steeds bredere contreien een voortreffelijke reputatie. De naam van dat geliefde bier: Grolsch. De Beugelfles: Sinds 1897 is Grolsch verkrijgbaar in de zogenaamde beugelfles (0,45 l) met proceleinen dop. Het porcelein is inmiddels vervangen door kunsstof, aangezien het porcelein het recyclen van het glas bemoeilijkt. In 2008 zal de bruine beugelfles vervangen worden voor een groene beugelfles. In 2007 wordt Grolsch overgenomen door het Amerikaanse SABMiller voor een bedrag dat ongeveer 85% boven de beurskoers ligt. Hoezo sterk merk?

Pay Off: Je hebt bier en je hebt Grolsch, Vakmanschap is Meesterschap, bier mag weer gezien worden, komt tijd komt Grolsch, Bier op zn Grolsch, op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch.


Origineel logo:









Persoonlijk: Grolsch is het mooiste en misschien ook wel het sterkste biermerk van Nedeland. Het merkdenken zit in alle onderdelen van de organisatie. Men gaat zelfs zo ver dat het van de organisatie wenst dat het zo sterk is als het merk zelf. Grolsch is een marketingorganisatie dat overtuigt is dat het merk verreweg de belangrijkste asset is in de bedrijfsvoering. De toegevoegde waarde van het merk is het succes van de onderneming. Zeker in een markt waar private labels hoogtij dagen vieren is een sterk merk van doorslaggevende betekenis. Grolsch is ook terughoudend met prijspromoties (wat op korte termijn waarschijnlijk volumestijging tot gevolg heeft, maar wat afbreuk doet aan het sterke merk en dus op lange termijn slecht is voor de volumes). Grolsch is een onderscheidend kwalitatief hoogwaardig merk. Grolsch gebruikt alle middelen die het ter beschikking heeft uit de marketing-mix om het onderscheidende karakter van deze premium pilsner te benadrukken. Naast het merk is het meest waardevolle wat de brouwer in handen heeft de beugelfles. Men is zich hiervan bewust en gaat hier zeer zorgvuldig mee om. De beugelfles is de perfecte statement van Grolsch. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de beugelfles, in navolging van het pijpje, ook in een groen jasje zal verschijnen (zie onder).

Van bruin pijpje naar groen pijpje: Grolsch heeft in 2007 het groene pijpje op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Hiermee innoveert het merk verder en benadrukt het het premium karakter van Grolsch. Het is werkelijk ongelooflijk dat Heineken deze kans aan zich voorbij heeft laten gaan. Een merk dat bijna overal ter wereld in een groen flesje zit en waar groen in het hele merk verweven is (bv groen etiket, exposure merk in het groen, groene kratjes) heeft het niet aangedurfd om in Nederland over te stappen naar een groen pijpje. En ik mag niet hopen dat men durft te beweren dat het hun om de authenticiteit van het bier te doen is geweest. Blijkt maar weer welke organisatie echt merkgeorienteerd is.

zondag 10 februari 2008

Quick - Sta op Quick


Merk: Quick

Sinds: 1905

Herkomst: Hengelo, Nederland

Herkomst naam: Quick werd op 5 januari 1905 officieel geregistreerd (als schoenenontwerper en schoenenwinkel). Herman Jansen opende in 1905 een schoenenwinkel in Hengelo met 6 paar schoenen en 150 lege schoendozen. In 1928 lanceert Quick haar officiele loopschoen tijdens de olympische spelen in Amsterdam. Door de jaren heen heeft Quick meerdere productieswitches doorgemaakt (in de jaren '30 verkocht Quick alleen nog maar slippers). 'Doe als Polly Pil en sta op Quick' is een bekende reclameslogan van Quick; Polly Pil is sinds de jaren '30 de mascotte van Quick. In de jaren '40 introduceert Quick het befaamde Captain model. Bekende voetballers als Lenstra, Wilkes, Moullijn, Swart, Rensenbrink, Suurbier en Cruijff speelden op de schoenen van Quick. Vanaf de jaren '80 kwam Quick in zwaar weer en in 1992 viel het doek definitief voor het merk Quick. In 2001 bliezen 2 Quickfans het merk weer nieuw leven in en brachten limited editions op de markt. Tegenwoordig is Quick weer helemaal terug.

Pay Off: Sta op Quick

Origineel logo:

Persoonlijk: Quickies, wie kent ze niet? Voetbalschoenen van Quick met de bekende 2 strepen. Vooral in de voetbalwereld is Quick zeer bekend. Alhoewel Quick zich richtte op meerdere sporten is het merk groot geworden dankzij het feit dat grote voetbalhelden op Quickies speelden. Zo word maar weer bewezen dat persoonlijke sponsoring wel degelijk een grote invloed heeft. Waar Quick in de jaren '80 de mist in is gegaan is het feit dat ze simpelweg niet meededen aan de marktvraag (lees mode), maar simpelweg aan hun eigen kwaliteits-/productievisie bleven vasthouden. Op zich lovenswaardig, maar het merk overleefde het niet. Na 10 jaar van de markt te zijn geweest is het merk weer in oude ere hersteld. Met dezelfde merkidentiteit, merkwaarden en merkcommunicatie (zo is men momenteel sponsor van AZ), maar met 1 essentieel verschil: Quick gaat qua design mee met de tijd. Het merk is niet exclusief meer voor de sportwereld, maar levert ook gewone schoenen. De sponsoring van de Formule 1 (Spyker) vind ik persoonlijk wel van een heel hoog ambitieniveau, maar biedt wel weer mogelijkheden voor modieuze schoenen. Het zet tevens het merk groots neer. Quick is groot geworden door Event Driven Marketing, waardoor het merk echt, persoonlijk en authentiek is geworden. Quick is weer helemaal terug en hopenlijk gaan ze qua communicatie op dezelfde persoonlijke voet verder.

Commercial: http://www.fcquick.com/flash_content/flash_content.html

Websites: http://www.fcquick.com/, http://www.footballshirtculture.com/index.php?option=com_content&task=view&id=116&Itemid=26/

donderdag 7 februari 2008

Jack Daniel's Old No.7


Merk: Jack Daniel's
Sinds: 1866

Herkomst: Lynchburg (Tennessee), Verenigde Staten

Herkomst naam: Het merk Jack Daniel's is de naam van de distilleerderij Jack Daniel's. Jack Daniel (Jasper Newton Daniel was zijn volledige naam)richtte de distilleerderij op in 1866 in Lynchburg Tennessee. Jack is waarschijnlijk in 1850 geboren en niemand weet exact zijn geboortedatum, aangezien de gegevens tijdens een dorpsbrand verloren zijn gegaan. In 1911 overleed Jack Daniel en werd de distilleerderij voortgezet door zijn neef Lem Motlow. Het bedrijf is nog steeds gevestigd in Lynchburg (Moore county), maar is sinds 1957 eigendom van Brown Forman.

Pay Off: Every day we make it, we'll make it the best we can

Origineel logo:



Persoonlijk: Jack Daniel's is een echt eigenzinnig macho merk; rock & roll, auto's en motoren zijn hierbij de belangrijkste ingredienten. En als Frank Sinatra (jaren '50 en '60) ook nog eens voorstander is van je merk is je kostje wel gekocht. Jack Daniel's is nooit meegegaan in de hoogdraverige toon en exclusieve karakter waar menig ander Whisky-merk prat op gaat (zonder overigens ooit concessies te hebben gedaan aan de kwaliteit van de whiskey). De robuuste vierkante fles en het ongepolijste rauwe labeldesign onderstrepen dit karakter van het merk. Het merk barst van de authenticiteit en heeft een heritage waar andere merken alleen maar van kunnen dromen. De mythen rondom het merk (zo weet bijvoorbeeld niemand waar Old No. 7 voor staat en niemand weet wanneer Jack Daniel exact is geboren) maken het merk letterlijk een mythisch merk. Dankzij jarenlange consistente branding is een uitermate sterk merk ontstaan die kan bogen op een zeer hoge brand loyalty.

Commercial:http://www.youtube.com/watch?v=Yu0gFFTN3eE&NR=1


Websites: www.jackdaniels.com, http://www.jackdanielsbackstage.nl/, www.vic.com/tnchron/class/JD.htm, http://freepages.history.rootsweb.com/~mkfitz/article_10.htm, http://www.neatorama.com/2008/01/04/whiskey-business-the-many-myths-of-jack-daniel/

maandag 4 februari 2008

Nike - Just do it



Merk: Nike
Sinds: 1972

Herkomst: Beaverton (Oregon), Verenigde Staten

Herkomst naam: In 1962 richtte Bill Bowermann en Phil Knight Blue Ribbon Sports (BRS) op. In 1971 wordt het logo (de 'Swoosh') voor $35 ontworpen door Carolyn Davidson. Jeff Johnson, ontwerper bij Nike, stelt voor om de eerste schoenen die van het logo voorzien zijn "Nike" te noemen. Deze schoen verscheen in 1972 op de markt. De onderneming heet nog steeds Blue Ribbon, Nike is nu nog louter een merknaam. In 1978 veranderden ze de bedrijfsnaam in Nike, naar de Griekse godin van de overwinning. Waar het logo op gebaseerd is is niet geheel duidelijk. Velen denken dat de gevleugelde godin Nike de inspiratie hiervoor was. Echter, het Swoosh-logo was er eerder dan de merknaam Nike. Anderen houden het op de beweging van een atleet.

Pay Off: Just do it

Origineel logo:






Persoonlijk:
Nike is een bedrijf die merkmarketing bijna tot kunst heeft verheven; toonaangevend en spraakmakend. Vooroplopend op het gebied van branding via internet campagnes, brand alliances en met name brand experiences. Dit alles ondersteund door af en toe massamediaal de hoogste merkwaarde van Nike, vrijheid te communiceren. Het enige wat Nike mist is heritage, echter het merk is zo authentiek als het maar kan. Zo lang vrijheid één van de hoogst na te streven waarde is in onze maatschappij zal Nike de absolute koploper blijven.

Foutje van Nike: de Joga Bonita internet campagne. Heeft meer merkafbreuk gedaan dan dat t ze heeft geholpen, maar Nike kan een stootje hebben.

Commercial:http://www.youtube.com/watch?v=QcrdhZiVfDE

Websites: http://www.nike.com/

zondag 3 februari 2008

Apple - Think Different


Merk: Apple
Sinds: 1977

Herkomst: Cupertino (California), Verenigde Staten

Herkomst naam: Het volgende citaat is van een van de oprichters, Steve Jobs: " I was actually a fruitarian at that point in time. I ate only fruit. Now I'm a garbage can like everyone else. And we were about three months late in filing a fictitious business name so I threatened to call the company Apple Computer unless someone suggested a more interesting name by five o'clock that day. Hoping to stimulate creativity. And it stuck. And that's why we're called Apple". Op de MacWorld Expo van 9 januari 2007 werd aangekondigd dat het bedrijf formeel haar naam zou gaan wijzigen van Apple Computer, Inc. naar Apple Inc., om duidelijk aan te geven dat het productaanbod van het bedrijf meer dan enkel computers omvat.

Pay Off: Think Different (1997-2002)

Origineel logo:











Persoonlijk: 'Think different', de beroemde slogan van Apple zegt precies waar Apple voor staat: anders. Weliswaar werd Apple gedwongen door giganten als IBM om dingen anders te doen dan de standaard (Apple had in het begin veel te weinig middelen om daadwerkelijk de standaard neer te zetten), maar deze rol werd door Steve Jobs en de zijnen van begin af aan onderkend en perfect ingevuld. Door steeds te innoveren en kwalitatief beter te zijn dan de standaard is het Apple gelukt om permanent een plek te claimen die inmiddels niet meer is weg te denken. Perfect voorbeeld van hoe je met veel lef en een consistente en duidelijke positionering een 'piece of the pie' kunt claimen.

Tevens briljant van Apple; de i in ipod, imac, itunes, etc. is voor niemand duidelijk waar het voor staat. Apple heeft hier nooit duidelijk over gegeven (de i zou staan voor internet, individueel of interactief). Hierdoor neemt de naam mytische vormen aan.

Commercial: http://www.youtube.com/watch?v=OYecfV3ubP8

Websites: http://www.apple.com/

zaterdag 2 februari 2008

Audi - Voorsprong door techniek


Merk: Audi

Sinds: 1910

Herkomst: Zwickau, Duitsland

Herkomst naam: Audi is ontstaan uit Auto Union, NSU, Horch en DKW. August Horch was eigenaar van autofabrikant Horch (opgericht: 1901). In 1909 werd Horch uit het bedrijf gezet en richte een nieuw bedrijf op. Hij gebruikte hiervoor weer dezelfde naam: Horch. Zijn voormalige partners startte een rechtzaak tegen het gebruik van de merknaam Horch. Horch belegde een bijeenkomst in het appartement van Franz Fikentscher om een nieuwe naam te verzinnen. De zoon van Franz zat erbij in de kamer Latijns te studeren. De zoon van Franz riep plotseling: 'Vader, audiatur et altera pas... zou het niet fantastisch zijn om het Audi te noemen in plaats van Horch'. 'Horch' in het Duits betekent 'luister' wat 'Audi' in het Latijns is. Het idee werd door iedereen enthousiast ontvangen. De 4 ringen in het logo representeren de Auto Union. De eerste ring staat voor Audi, De tweede voor DKW, de derde voor Horch en de vierde voor Wanderer.

Pay Off: Voorsprong door techniek

Origineel logo:







Fabrikant: Volkswagen groep

Persoonlijk: Ingetogen klasse. Alleen in de media aanwezig wanneer men daadwerkelijk iets te melden heeft. En zelfs dan, niet kwantitatief, maar kwalitatief. De introductie van de Audi TT heeft Audi verjongd en definitief als hoogwaardig individueel merk op de kaart gezet. Middels communicatie en productintroducties (zoals de TT en de R8) positioneert men het merk bovenin het segment. Knap staaltje merkmanagement van onze oosterburen.

Commercial:http://www.youtube.com/watch?v=9YKH6eX-CJI

Websites: http://www.audi.com

Dr Pepper - Can you handle the taste ?

Merk: Dr Pepper
Sinds: 1885

Herkomst: Waco (Texas), Verenigde Staten
Herkomst naam: Dr. Pepper werd voor het eerst geschonken in de apotheek van Wade Morrison, Morrison's old corner drug store in Waco. Wade Morrison noemde het Dr. Pepper naar Dr. Charles Pepper, een dokter uit Virginia. Wade Morrison was ooit verliefd op de dochter van Dr. Charles Pepper. Vanaf 1904 kreeg Dr. Pepper landelijke distributie tijdens de Louisiana Purchase Exposition. Dr. Pepper is de ouste frisdrank van de Verenigde Staten. Het recept werd uitgevonden door Charles Alderton.

Origineel logo:






Fabrikant: Dr Pepper/Seven Up Inc. (onderdeel van cadburry schweppes)
Persoonlijk: Merk met een fantastische product story, authentiek. Dr. Pepper is een expressief merk die inspeelt op het onderscheidend willen zijn van mensen. Merk met een unieke positie in de markt van frisdranken, die daardoor kan bestaan naast grote merken als Coca Cola en Pepsi Cola. Individualistisch merk die niet aan massacommunicatie doet via TV (althans niet in Nederland), maar zich richt op een jong urban publiek via internet-communicatie. Af en toe ondersteuning van TV zou Dr Pepper geen kwaad kunnen.