'A Brand, to be successful, needs to engage the heart as well as the mind'
(Jeremy Bullmore, JWT London)

dinsdag 12 februari 2008

Grolsch - Je hebt bier en je hebt Grolsch



Merk: Grolsch
Sinds: 1615

Herkomst: Grol (later Groenlo), Nederland

Herkomst naam: In de Gouden Eeuw was bier in Nederland de volksdrank bij uitstek. Het brouwen gebeurde door tal van ambachtelijke beroepsbrouwers, die vaak waren aangesloten bij een gerespecteerd Gilde. Eén van die brouwers was Peter Cuyper. In het Gelderse plaatsje Grol, het tegenwoordige Groenlo, maakte hij zich de brouwkunst meester in de uit 1615 stammende brouwerij van zijn schoonvader Willem Neerfeldt. Peter Cuyper bleek een waar natuurtalent. In 1676 werd hij dan ook benoemd tot Gildemeester over alle brouwers van Grol. Het bier uit Grol verwierf in steeds bredere contreien een voortreffelijke reputatie. De naam van dat geliefde bier: Grolsch. De Beugelfles: Sinds 1897 is Grolsch verkrijgbaar in de zogenaamde beugelfles (0,45 l) met proceleinen dop. Het porcelein is inmiddels vervangen door kunsstof, aangezien het porcelein het recyclen van het glas bemoeilijkt. In 2008 zal de bruine beugelfles vervangen worden voor een groene beugelfles. In 2007 wordt Grolsch overgenomen door het Amerikaanse SABMiller voor een bedrag dat ongeveer 85% boven de beurskoers ligt. Hoezo sterk merk?

Pay Off: Je hebt bier en je hebt Grolsch, Vakmanschap is Meesterschap, bier mag weer gezien worden, komt tijd komt Grolsch, Bier op zn Grolsch, op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch.


Origineel logo:









Persoonlijk: Grolsch is het mooiste en misschien ook wel het sterkste biermerk van Nedeland. Het merkdenken zit in alle onderdelen van de organisatie. Men gaat zelfs zo ver dat het van de organisatie wenst dat het zo sterk is als het merk zelf. Grolsch is een marketingorganisatie dat overtuigt is dat het merk verreweg de belangrijkste asset is in de bedrijfsvoering. De toegevoegde waarde van het merk is het succes van de onderneming. Zeker in een markt waar private labels hoogtij dagen vieren is een sterk merk van doorslaggevende betekenis. Grolsch is ook terughoudend met prijspromoties (wat op korte termijn waarschijnlijk volumestijging tot gevolg heeft, maar wat afbreuk doet aan het sterke merk en dus op lange termijn slecht is voor de volumes). Grolsch is een onderscheidend kwalitatief hoogwaardig merk. Grolsch gebruikt alle middelen die het ter beschikking heeft uit de marketing-mix om het onderscheidende karakter van deze premium pilsner te benadrukken. Naast het merk is het meest waardevolle wat de brouwer in handen heeft de beugelfles. Men is zich hiervan bewust en gaat hier zeer zorgvuldig mee om. De beugelfles is de perfecte statement van Grolsch. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de beugelfles, in navolging van het pijpje, ook in een groen jasje zal verschijnen (zie onder).

Van bruin pijpje naar groen pijpje: Grolsch heeft in 2007 het groene pijpje op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Hiermee innoveert het merk verder en benadrukt het het premium karakter van Grolsch. Het is werkelijk ongelooflijk dat Heineken deze kans aan zich voorbij heeft laten gaan. Een merk dat bijna overal ter wereld in een groen flesje zit en waar groen in het hele merk verweven is (bv groen etiket, exposure merk in het groen, groene kratjes) heeft het niet aangedurfd om in Nederland over te stappen naar een groen pijpje. En ik mag niet hopen dat men durft te beweren dat het hun om de authenticiteit van het bier te doen is geweest. Blijkt maar weer welke organisatie echt merkgeorienteerd is.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Marcel, min of meer per toeval kwam ik je blog tegen. Leuke blog. Vooral dit verhaal over Grolsch. Wist je (vast wel) dat er zelfs cafe`s bestaan die geen tap hebben maar het alleen maar doen met een de verkoop van de grolsch fles. In plaats van een biertap staan er een enorme koelbak die verzonken is in de bar. Deze bak staat helemaal vol met Grolsch beugels. (gezocht naar een foto op internet maar kan ik niet vinden) Zie je het voor je dat er Bavaria zoiets zou doen? Nee, absoluut een sterk merk dus dat Grolsch.

Groeten,
Jaap Jager (Menzis)

Marcel Hofstede zei

Hoi Jaap, Alles is anders bij Grolsch (fles, smaak, communicatie, etc.), dus een dergelijke actie past wel perect bij Grolsch. Het onderstreept het 'anders zijn' alleen nog maar verder (je hebt bier en je hebt Grolsch). De communicatie van Bavaria vind ik nog niet zo verkeerd (terug naar de mannelijkheid), maar het is een beetje gebakken lucht. Bavaria heeft verder niets wat deze boodschap onderschrijft (geen stoer product), waardoor ze hun statement niet waar kunnen maken. Geen authenticiteit voor Bavaria dus. Misschien een vierkante blokfles zoals Jack Daniels (dat valt wel op in het schap)? In de praktijk nog niet zo makkelijk dit te doen, maar als promotieartikel is dit wel degelijk een aardige.