'A Brand, to be successful, needs to engage the heart as well as the mind'
(Jeremy Bullmore, JWT London)

zondag 3 februari 2008

Apple - Think Different


Merk: Apple
Sinds: 1977

Herkomst: Cupertino (California), Verenigde Staten

Herkomst naam: Het volgende citaat is van een van de oprichters, Steve Jobs: " I was actually a fruitarian at that point in time. I ate only fruit. Now I'm a garbage can like everyone else. And we were about three months late in filing a fictitious business name so I threatened to call the company Apple Computer unless someone suggested a more interesting name by five o'clock that day. Hoping to stimulate creativity. And it stuck. And that's why we're called Apple". Op de MacWorld Expo van 9 januari 2007 werd aangekondigd dat het bedrijf formeel haar naam zou gaan wijzigen van Apple Computer, Inc. naar Apple Inc., om duidelijk aan te geven dat het productaanbod van het bedrijf meer dan enkel computers omvat.

Pay Off: Think Different (1997-2002)

Origineel logo:











Persoonlijk: 'Think different', de beroemde slogan van Apple zegt precies waar Apple voor staat: anders. Weliswaar werd Apple gedwongen door giganten als IBM om dingen anders te doen dan de standaard (Apple had in het begin veel te weinig middelen om daadwerkelijk de standaard neer te zetten), maar deze rol werd door Steve Jobs en de zijnen van begin af aan onderkend en perfect ingevuld. Door steeds te innoveren en kwalitatief beter te zijn dan de standaard is het Apple gelukt om permanent een plek te claimen die inmiddels niet meer is weg te denken. Perfect voorbeeld van hoe je met veel lef en een consistente en duidelijke positionering een 'piece of the pie' kunt claimen.

Tevens briljant van Apple; de i in ipod, imac, itunes, etc. is voor niemand duidelijk waar het voor staat. Apple heeft hier nooit duidelijk over gegeven (de i zou staan voor internet, individueel of interactief). Hierdoor neemt de naam mytische vormen aan.

Commercial: http://www.youtube.com/watch?v=OYecfV3ubP8

Websites: http://www.apple.com/

Geen opmerkingen: