'A Brand, to be successful, needs to engage the heart as well as the mind'
(Jeremy Bullmore, JWT London)

maandag 4 februari 2008

Nike - Just do it



Merk: Nike
Sinds: 1972

Herkomst: Beaverton (Oregon), Verenigde Staten

Herkomst naam: In 1962 richtte Bill Bowermann en Phil Knight Blue Ribbon Sports (BRS) op. In 1971 wordt het logo (de 'Swoosh') voor $35 ontworpen door Carolyn Davidson. Jeff Johnson, ontwerper bij Nike, stelt voor om de eerste schoenen die van het logo voorzien zijn "Nike" te noemen. Deze schoen verscheen in 1972 op de markt. De onderneming heet nog steeds Blue Ribbon, Nike is nu nog louter een merknaam. In 1978 veranderden ze de bedrijfsnaam in Nike, naar de Griekse godin van de overwinning. Waar het logo op gebaseerd is is niet geheel duidelijk. Velen denken dat de gevleugelde godin Nike de inspiratie hiervoor was. Echter, het Swoosh-logo was er eerder dan de merknaam Nike. Anderen houden het op de beweging van een atleet.

Pay Off: Just do it

Origineel logo:






Persoonlijk:
Nike is een bedrijf die merkmarketing bijna tot kunst heeft verheven; toonaangevend en spraakmakend. Vooroplopend op het gebied van branding via internet campagnes, brand alliances en met name brand experiences. Dit alles ondersteund door af en toe massamediaal de hoogste merkwaarde van Nike, vrijheid te communiceren. Het enige wat Nike mist is heritage, echter het merk is zo authentiek als het maar kan. Zo lang vrijheid één van de hoogst na te streven waarde is in onze maatschappij zal Nike de absolute koploper blijven.

Foutje van Nike: de Joga Bonita internet campagne. Heeft meer merkafbreuk gedaan dan dat t ze heeft geholpen, maar Nike kan een stootje hebben.

Commercial:http://www.youtube.com/watch?v=QcrdhZiVfDE

Websites: http://www.nike.com/

Geen opmerkingen: