'A Brand, to be successful, needs to engage the heart as well as the mind'
(Jeremy Bullmore, JWT London)

zondag 10 februari 2008

Quick - Sta op Quick


Merk: Quick

Sinds: 1905

Herkomst: Hengelo, Nederland

Herkomst naam: Quick werd op 5 januari 1905 officieel geregistreerd (als schoenenontwerper en schoenenwinkel). Herman Jansen opende in 1905 een schoenenwinkel in Hengelo met 6 paar schoenen en 150 lege schoendozen. In 1928 lanceert Quick haar officiele loopschoen tijdens de olympische spelen in Amsterdam. Door de jaren heen heeft Quick meerdere productieswitches doorgemaakt (in de jaren '30 verkocht Quick alleen nog maar slippers). 'Doe als Polly Pil en sta op Quick' is een bekende reclameslogan van Quick; Polly Pil is sinds de jaren '30 de mascotte van Quick. In de jaren '40 introduceert Quick het befaamde Captain model. Bekende voetballers als Lenstra, Wilkes, Moullijn, Swart, Rensenbrink, Suurbier en Cruijff speelden op de schoenen van Quick. Vanaf de jaren '80 kwam Quick in zwaar weer en in 1992 viel het doek definitief voor het merk Quick. In 2001 bliezen 2 Quickfans het merk weer nieuw leven in en brachten limited editions op de markt. Tegenwoordig is Quick weer helemaal terug.

Pay Off: Sta op Quick

Origineel logo:

Persoonlijk: Quickies, wie kent ze niet? Voetbalschoenen van Quick met de bekende 2 strepen. Vooral in de voetbalwereld is Quick zeer bekend. Alhoewel Quick zich richtte op meerdere sporten is het merk groot geworden dankzij het feit dat grote voetbalhelden op Quickies speelden. Zo word maar weer bewezen dat persoonlijke sponsoring wel degelijk een grote invloed heeft. Waar Quick in de jaren '80 de mist in is gegaan is het feit dat ze simpelweg niet meededen aan de marktvraag (lees mode), maar simpelweg aan hun eigen kwaliteits-/productievisie bleven vasthouden. Op zich lovenswaardig, maar het merk overleefde het niet. Na 10 jaar van de markt te zijn geweest is het merk weer in oude ere hersteld. Met dezelfde merkidentiteit, merkwaarden en merkcommunicatie (zo is men momenteel sponsor van AZ), maar met 1 essentieel verschil: Quick gaat qua design mee met de tijd. Het merk is niet exclusief meer voor de sportwereld, maar levert ook gewone schoenen. De sponsoring van de Formule 1 (Spyker) vind ik persoonlijk wel van een heel hoog ambitieniveau, maar biedt wel weer mogelijkheden voor modieuze schoenen. Het zet tevens het merk groots neer. Quick is groot geworden door Event Driven Marketing, waardoor het merk echt, persoonlijk en authentiek is geworden. Quick is weer helemaal terug en hopenlijk gaan ze qua communicatie op dezelfde persoonlijke voet verder.

Commercial: http://www.fcquick.com/flash_content/flash_content.html

Websites: http://www.fcquick.com/, http://www.footballshirtculture.com/index.php?option=com_content&task=view&id=116&Itemid=26/

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuke blog Marcel. Ik neem aan dat JJ of LS ook nog wel aan de orde komt. Of misschien nog wel een ander merk...

Marcel Hofstede zei

ik neem aan dat JJ voor Javaanse Jongens staat en LS voor Lucky Strike? Over sterke merken gesproken...
Uiteraard komen die ook aan bod.