'A Brand, to be successful, needs to engage the heart as well as the mind'
(Jeremy Bullmore, JWT London)

zaterdag 2 februari 2008

Audi - Voorsprong door techniek


Merk: Audi

Sinds: 1910

Herkomst: Zwickau, Duitsland

Herkomst naam: Audi is ontstaan uit Auto Union, NSU, Horch en DKW. August Horch was eigenaar van autofabrikant Horch (opgericht: 1901). In 1909 werd Horch uit het bedrijf gezet en richte een nieuw bedrijf op. Hij gebruikte hiervoor weer dezelfde naam: Horch. Zijn voormalige partners startte een rechtzaak tegen het gebruik van de merknaam Horch. Horch belegde een bijeenkomst in het appartement van Franz Fikentscher om een nieuwe naam te verzinnen. De zoon van Franz zat erbij in de kamer Latijns te studeren. De zoon van Franz riep plotseling: 'Vader, audiatur et altera pas... zou het niet fantastisch zijn om het Audi te noemen in plaats van Horch'. 'Horch' in het Duits betekent 'luister' wat 'Audi' in het Latijns is. Het idee werd door iedereen enthousiast ontvangen. De 4 ringen in het logo representeren de Auto Union. De eerste ring staat voor Audi, De tweede voor DKW, de derde voor Horch en de vierde voor Wanderer.

Pay Off: Voorsprong door techniek

Origineel logo:







Fabrikant: Volkswagen groep

Persoonlijk: Ingetogen klasse. Alleen in de media aanwezig wanneer men daadwerkelijk iets te melden heeft. En zelfs dan, niet kwantitatief, maar kwalitatief. De introductie van de Audi TT heeft Audi verjongd en definitief als hoogwaardig individueel merk op de kaart gezet. Middels communicatie en productintroducties (zoals de TT en de R8) positioneert men het merk bovenin het segment. Knap staaltje merkmanagement van onze oosterburen.

Commercial:http://www.youtube.com/watch?v=9YKH6eX-CJI

Websites: http://www.audi.com

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk om te weten: op je kentekenbewijs staat nog altijd Auto Union ipv Audi.

Marcel Hofstede zei

Da's inderdaad geinig; was me nog nooit opgevallen (en rij toch inmiddels 6 jaar Audi).