'A Brand, to be successful, needs to engage the heart as well as the mind'
(Jeremy Bullmore, JWT London)

zondag 2 maart 2008

Lucky Strike - It's Toasted


Merk: Lucky Strike
Sinds: 1871

Herkomst: Richmond (Virginia), Verenigde Staten

Herkomst naam: Lucky Strike is in 1871 als kauwtabak geïntroduceerd door R.A. Patterson uit Richmond, Virginia. De eerste sigaret onder de naam Lucky Strike werd pas in 1916 op de markt gebracht. Lucky Strike zat origineel in een donkergroene verpakking. In 1942 werd overgegaan naar de witte verpakking. Deze kleurwijziging werd ondersteund met de reclamecampagne 'Lucky Strike has gone to war'. Men beweerde dat het koper dat nodig was om de kleur groen te produceren nodig was om munitie en wapens te produceren voor de tweede wereldoorlog. De echte reden was om meer vrouwelijke rokers te trekken (wel een briljante merkcampagne natuurlijk). De slogan It's toasted werd al in 1917 voor het eerst gehanteerd om de onderscheidende manier van bereiden weer te geven, namelijk geroosterd (in plaats van in de zon gedroogd). Ook vanaf 1917 werd de afkorting L.S./M.F.T. (Lucky Strike Means Fine Tobacco) op de verpakking gezet. Het logo van Lucky Strike werd ontworpen door Raymond Loewy (ook verantwoordelijk voor o.a. het Coca Cola en het Shell logo). De naam Lucky Strike werd vastgesteld in de tijd van goudzoekers (een lucky strike is wanneer je met een hamerslag goud vindt). Op het eerste tabaksblik staat een hamer wijzend naar de hemel wat symbool staat voor een lucky strike van een gouddelver.
Lucky Strike & Dr.Pepper: Onderzoek toont vaak aan dat vele mensen vinden dat Lucky Strike lekker smaakt in combinatie met Dr Pepper (Can you handle the taste?).

Pay Off: It's Toasted

Origineel logo:




















Persoonlijk: Lucky Strike is een merk met veel heritage en met veel authentieke elementen. Zo wordt zowel de slogan 'It's toasted' en het mytische L.S./M.F.T. al sinds 1917 gebruikt. Lucky Strike heeft altijd heel slim gebruik gemaakt van non-spot advertising (een mooi voorbeeld hiervan is Don Johnson als Sonny Crockett die Lucky Strike rookt in de serie Miami Vice). De grote doorbraak van Lucky Strike was uiteraard de 'Lucky Strike had gone to war' campagne, waarbij men zorgde dat degenen die de oorlog in moesten Lucky Strike meekregen (zat in het rantsoen), men met de reclamecampagne perfect inspeelde op het patriotistische gevoel van de amerikanen en met de introductie van de nieuwe verpakking een geheel nieuwe doelgroep aansprak (vrouwen). Zonder dat iemand ook maar precies weet wat nu precies de aantrekkingkracht is van het Lucky Strike logo is het een feit dat het Loewy design een grote succesfactor is in het succes van Lucky Strike. Wel vind ik het jammer dat een merk dat zo eigenzinnig is en zo veel sterke eigenschappen heeft een aantal decennia lang niet zijn eigen koers heeft gevaren, maar een kopie wilde zijn van de grote marktleider Marlboro.


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Je laatste zin roept vraagtekens op: "Wel vind ik het jammer dat een merk dat zo eigenzinnig is en zo veel sterke eigenschappen heeft een aantal decennia lang niet zijn eigen koers heeft gevaren, maar een kopie wilde zijn van de grote marktleider Marlboro."

Hoe kan een merk eigenzinnig en sterk zijn volgens jou terwijl het volgens jou niet zijn eigen koers vaart en een kopie wil zijn.
Dat klinkt mij tegenstrijdig in de oren. Sterker nog: Als een merk niet zijn eigen koers zou varen en een kopie wil zijn dan zou het toch nooit sterk worden en als eigenzinnig getypeerd kunnen worden?

Marcel Hofstede zei

LS heeft een behoorlijke historie en het merk is vanaf het begin uitgegaan van zijn eigen kracht: een onderscheidende propositie gebaseerd op het eigen product. Deze focus heeft men heel lang consequent gehanteerd (it's toasted, Lucky Strike means fine tobacco). Het bulls-eye design van Loewy zette het merk definitief op de kaart. Het logo herbergt alles waar LS voor staat: onderscheidend, kwalitatief, hedendaags en refereert aan de oorsprong van het merk (de bulls-eye als metafoor voor een lucky strike, de olijfgroene ring wat staat voor de originele groen kleur van LS). Een logo wat perfect het marketing-concept van LS onderstreept en kracht bij zet. Het merk klopt dan helemaal en is ijzersterk. Het is dan jammer om te zien dat men dit niet altijd consequent heeft doorgevoerd in het marketing beleid. Door de enorme vlucht in marktaandeel van Marlboro (wat enorm appelleerde aan het westerse ideaal van vrijheid)sloeg bij LS de twijfel toe. Men besloot in de jaren '80 tot een koerswijziging en men probeerde ook een massa-werk te worden door, net als Marlboro, LS neer te zetten als symbool van vrijheid. Echter, deze rol werd glansrijk ingenomen door Marlboro. Het is goed om te zien dat LS in hun marketing inmiddels weer een eigen koers vaart (onderscheidend met een grote rol voor 'it's toasted'). Het blijft overigens doodzonde dat men het L.S./M.F.T van de Nederlandse verpakking heeft gehaald.

Blogger zei

Are you paying more than $5 / pack of cigs? I buy my cigarettes from Duty Free Depot and this saves me over 60% from cigs.