'A Brand, to be successful, needs to engage the heart as well as the mind'
(Jeremy Bullmore, JWT London)

zaterdag 8 maart 2008

Absolut - Country of sweden

Merk: Absolut

Sinds: 1879

Herkomst: Ahus, Skane, Zweden


Herkomst naam: Lars Olsson Smith introduceerde op de Zweedse markt in 1879 'Absolut rent Branvin' (vertaald: absoluut pure wodka). Smith hanteerde een revolutionaire productiewijze welke een zeer zuivere en pure wodka opleverde. 100 jaar later, in 1979, begon men het product te exporteren naar de Verenigde Staten. Na de Amerikaanse markt overtuigd te hebben van de superieure kwaliteit van het merk (wat wie wilde er nu wodka uit Zweden hebben in plaats van uit Rusland ?(wodka betekent trouwens klein water in het Russisch)) was het merk binnen 5 jaar in 18 andere landen verkrijgbaar. De gehele productie vindt nog steeds plaats in Ahus. De fles werd in 1978 ontworpen en is geïnspireerd op oude medicijnflessen die men in Zweden gebruikte. Tevens werd toen definitief de naam omgedoopt in Absolut. Voor het complete verhaal over Absolut klik hier: http://www.absolut.com/about

Pay Off: Country of sweden

Origineel logo:











Persoonlijk: Absolut is echt neergezet vanuit een duidelijke marketingfilosofie. De merkwaarden Clarity, Simplicity en Perfection worden consistent in alles doorgevoerd. De productie, de merknaam, het design, de communicatie: alles staat in het teken van de merkwaarden. Ultiem consistent gecommuniceerd in de reclamecampagnes van Absolut. Al 25 jaar hanteert met hetzelfde reclameconcept. Het product (welke de merkwaarden perfect communiceert) staat centraal en is de held in de campagne. Perfecte merkmarketing van Absolut. Enne, wat een naam voor brand stretching!

Commercial: http://www.youtube.com/watch?v=hWpyyh9hF8I&feature=related

Websites: http://www.absolute.com/, http://www.absolutad.com/

Geen opmerkingen: